single-image

En testvinder kan gå i monopol

Lad os så sige, at vi har at gøre med sovneksperterne.dk, der laver en test af nogle bestemte senge, og så er der en seng, der bliver fremhævet positivt på kryds og tværs.

Så ved bagmændene bag den seng godt, at den nu er blevet mere værd i markedsværdi, end den var tidligere, da det her er gratis og god omtale i et reklamefremstød, som de ikke selv har konstrueret.

Og de vælger at høste med på den trend.

Det normale er så nok, at man vælger at sætte – i dette tilfælde – den seng til salg i flere butikker, producerer flere af den og sætter den på markedet, så man udnytter, at omtalen om den seng er varm, for den kan jo måske tabe den næste test, eller der kommer en anden test, hvor denne test ikke ikke taler positivt om sengen.

Men man kan også lægge en anden strategi med den seng.

Man gøre udfaldet af testproduktet mere eksklusivt

For markedet dikterer jo også, at hvis en vare er eksklusiv, og der ikke findes så mange af den, så vil den blive penge værd.

Og den tendens kan man jo også vælge at følge i den forstand, at man sørger for, at ens seng kun bliver sat til salg i udvalgte butikker, der har autorisation til at sælge den seng til et bestemt beløb.

Eller man har nogle butikker, der er en kæde, som der får monopol på at sælge den seng.

For det kan faktisk betyde, at folk vil rejse langt for at få fat i den seng, da man så kommer med i en eksklusiv klub ved at have den seng.

For siden sengen vandt i testen, så føler man også lidt, at man kan sætte prisen lidt højere, da man så kan påstå, at kvalitet og pris går hånd i hånd.